Hoe de komst VR en AR projectontwikkeling beinvloedt

VR en AR zijn tegenwoordig alom tegenwoordig in ons leven. Voor velen misschien niet altijd even duidelijk, maar we zouden versteld staan hoeveel VR en AR toepassingen we nu al gebruiken zonder het door te hebben. Het spreekt voor zich dat deze toepassingen de wereld aan het veranderen zijn, van sector tot sector en van toepassing tot toepassing. Als er één sector is waar we deze veranderingen wel heel erg snel zien gaan, dan is het in de bouw- en interieursector. 

Het verschil tussen VR en AR

Vooraleer we gaan kijken naar hoe deze twee technologieën de wereld van architectuur, interieurdesign en nieuwbouwproject beïnvloeden, is het belangrijk om te weten wat het verschil tussen beide is. VR, ofwel Virtual Reality, betekent dat je effectief een nieuwe realiteit creëert en ervaart, door deze afgesloten van de echte realiteit te beleven. Voorbeelden hiervan zijn de talloze toepassingen met volledige VR headsets, waar je alles beleeft door ‘een nieuw paar ogen’. AR staat voor Augmented reality. Dit betekent dat er virtuele elementen worden toegevoegd aan de echte realiteit. Dit gebeurd meestal door de camera van je smartphone, die dan elementen toevoegt aan de realiteit op je scherm, maar ook bijvoorbeeld door speciale brillen.

Augmented reality (foto boven) voegt objecten toe aan de werkelijkheid die we voor ons zien. Virtual reality creëert een nieuwe werkelijkheid.
Augmented reality (foto boven) voegt objecten toe aan de werkelijkheid die we voor ons zien. Virtual reality creëert een nieuwe werkelijkheid.

Interieurtoepassingen

Deze technologie maakt het steeds gemakkelijker om bepaalde zaken, die je jezelf anders zou moeten inbeelden, te gaan weergeven. Zo zijn er momenteel al een hele groep apps waarmee je via het scherm van je smartphone kan zien hoe jouw huis er zou uitzien wanneer je de kleuren van jouw muren zou aanpassen. Je richt gewoon je camera naar de muur of muren, duidt een muur naar keuze aan en selecteert de kleur. De app maakt dan een voorstelling van de hele kamer, zoals ze op die moment is, maar veranderd de kleur van de geselecteerde muur. Zo krijg je een idee van welke kleur wel of niet past. Een andere toepassing is heel gelijkaardig, maar met meubelstukken. Bepaalde meubelzaken hebben al een database met 3D modellen van de meeste van hun meubels. Deze kunnen dan via een gelijkaardige app virtueel in een live beeld van jouw kamer worden gezet. Zo kan je zien voor welke meubels je plaats hebt en welke er goed passen bij de rest van je interieur. 

Nieuwbouw Toepassingen 

Van 2D plan naar 3D model

Voor interieurtoepassingen gebruikt men voornamelijk AR technologie gebruiken, bij projectontwikkeling eerder VR. Er zijn nog niet erg veel bedrijven die dit al gebruiken, voornamelijk omdat de technologie nog erg duur is, maar het bestaat al wel. Zo is het mogelijk om bijvoorbeeld een 3D voorstelling te maken van een nieuwbouwproject op basis van de plannen. Dit wordt al langer gedaan om voor potentiële klanten een voorstelling te maken van hoe het pand er zal of kan uitzien. Hier voegt men dan meubels en decoratie aan toe. Zelfs puur huiselijke elementen zoals een huisdier, rommel in de kamer, afstandsbedieningen in de zetel, magazines of een krant op tafel ontbreken niet. Alles om het er zo huiselijk en realistisch mogelijk te doen uit zien. Dit omdat het voor een doorsnee koper erg moeilijk is zich te baseren op technische plannen. De potentiële kopers krijgen zo een goed beeld van de plannen. Daarnaast worden ze aangesproken op hun emotie. Ze moeten zichzelf kunnen zien wonen in dat bepaalde pand. Dat is zeer moeilijk aan de hand van een plan, maar met die 3D toepassingen wordt dat al een stuk gemakkelijker.

Bij VR kom je met behulp van een bril terrecht in een hele nieuwe wereld.

Van 3D model naar VR

De laatste jaren, met de komst van de VR bril, zien de ontwikkelaars heel wat toepassingen om nog een stapje verder te gaan. Dit door hetzelfde 3D model te gebruiken op een schaal van 1:1 en de klant de kans te geven door het ontwerp te wandelen. Het pand is nog niet eens gebouwd en je kan al samen met de geïnteresseerden door de kamers wandelen. Via de bril kan de gebruiker al rondkijken in alle kamers, enkel wandelen is voorlopig nog computergestuurd of via een controller. Je hebt natuurlijk dezelfde fysieke ruimte nodig om te kunnen wandelen van kamer naar kamer. Er kan geëxperimenteerd worden met geluidseffecten en zelfs geuren, om zo de ultieme beleving te creëren. Het spreekt voor zich dat de impact van zowel beeld, geluid als geur nog uitgebreider zal onderzocht worden en ontwikkelaars binnen enkele jaren een formule kunnen voorschotelen die statistisch gezien zal zorgen voor meer kans op een verkoop. Een beetje gelijkaardig aan het gebruiken van de geur van versgebakken koekjes of vers gezette koffie tijdens een bezichtiging van een huis of appartement. In een demo van Ty Hedfan zagen we zelfs een voorbeeld waar de gebruiker al de mogelijkheid had om lichten aan en uit te doen, deuren te openen en objecten te verplaatsen.

Ook wij werken al met geavanceerde 3D voorstellingen bij onze nieuwbouw projecten.
Ook wij werken al met geavanceerde 3D voorstellingen bij onze nieuwbouw projecten. Je kan er nog niet doorlopen met een VR bril, maar het geeft wel al een concreet beeld. Voorbeeld: Project Madeleine.

Veelbelovende toepassingen, maar nog niet helemaal op punt 

Zijn deze toepassingen nu effectief de moeite waard? Als we kijken naar wat er vandaag al allemaal mogelijk is, dan kunnen we niet anders dan versteld staan. Toch staat deze technologie nog maar in zijn kinderschoenen en dat merk je zeker. Wat de AR betreft, en dan vooral de interieurtoepassingen, kunnen we zeggen dat het werkt, maar vaak slordig aanvoelt. Hoe de virtuele componenten toegevoegd worden aan de realiteit voelt vaak erg fake aan. We spreken natuurlijk over apps voor je smartphone die gratis of zeer goedkoop zijn, dus deze zijn zeker niet de weerspiegeling van hoe ver we staan. Wat de VR betreft staan we wel al op een punt waar deze perfect gebruikt kan worden. Het probleem hier is dat dit veel werk, expertise, tijd en geld kost. Voorlopig houden nog veel ontwikkelaars het gewoon bij de statische 3D beelden. De vraag is natuurlijk hoe lang dit nog duurt. Vanaf de moment dat de technologie toegankelijker wordt, is er geen ontkomen meer aan. Ze is deze perfect toepasbaar op de sector en is niet onopgemerkt gebleven.

Related posts